Som un campus sanitari de referència que comprèn tots els camps de la salut: l'assistència, la recerca, la docència i la gestió.
La professionalitat, el compromís i la recerca dels professionals del Campus són elements clau per poder oferir una assistència excel·lent.
Apostem per la recerca com a eina per aportar solucions als reptes que ens trobem dia a dia en el camp de l’assistència mèdica.
Gràcies al nostre potencial assistencial, docent i de recerca treballem per incorporar nous coneixements per generar valor als pacients, als professionals i a la mateixa organització.
Generem, transformem i transmetem coneixement en tots els àmbits de les ciències de la salut per formar els futurs professionals.
La vocació de comunicació ens defineix. T’obrim la porta a tot el que passa al Vall d'Hebron Barcelona Hospital Campus i t’animem a compartir-ho.
Donació per a hospital
Donació per a recerca
L’assaig clínic de fase 3 BREAKWATER avalua la combinació d’encorafenib més cetuximab i quimioteràpia en comparació amb el tractament estàndard en pacients amb càncer colorectal metastàtic amb mutació en el gen BRAF V600E que no havien estat tractats.
Els resultats de l’assaig clínic de fase 3 BREAKWATER demostren que el tractament de primera línia amb la combinació de les teràpies dirigides encorafenib i cetuximab més quimioteràpia millora la supervivència global i la supervivència lliure de progressió en pacients amb càncer colorectal metastàtic amb mutació en el gen BRAF V600E que no havien estat tractats prèviament.
La Dra. Elena Élez, oncòloga de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i cap del Grup de Càncer Colorectal del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO), presenta avui aquests resultats, que podrien suposar un canvi en el tractament estàndard per a aquests pacients, en una comunicació oral al Congrés de la Societat Americana d’Oncologia Mèdica (ASCO), que se celebra del 30 de maig al 4 de juny a Chicago. Els resultats de l’estudi BREAKWATER també es publiquen avui, en paral·lel a la presentació, a la revista The New England Journal of Medicine.
Càncer colorectal metastàtic
El càncer colorectal és el tercer tipus de tumor més diagnosticat al món i la segona causa de mort per càncer a Europa. Entre un 20 i un 30% dels pacients amb càncer de còlon ja presenten metàstasis en el moment del diagnòstic, i un 50 % acaben desenvolupant metàstasis durant l’evolució de la malaltia.
Entre el 8 i el 12 % dels càncers colorectals metastàtics presenten mutacions en el gen BRAF V600E, associades a un mal pronòstic. L’any 2019, l’assaig BEACON CRC, liderat pel Dr. Josep Tabernero, cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i director del VHIO, va demostrar que la teràpia dirigida amb inhibidors de BRAF (encorafenib) i l’anticòs contra el receptor del factor de creixement epidèrmic EGFR (cetuximab) era eficaç per aconseguir una supervivència global significativament més llarga i una taxa de resposta més alta que la teràpia estàndard en pacients amb càncer colorectal metastàtic amb mutacions en BRAF V600E que ja havien rebut tractament previ.
“Gràcies a aquells resultats, la combinació es va convertir en una opció de tractament de segona i tercera línia per a pacients amb càncer colorectal metastàtic amb mutacions en BRAF V600E, i va ser aprovada en la majoria de països. Tot i això, les estratègies terapèutiques de primera línia per a aquests pacients han demostrat una eficàcia limitada”, explica el Dr. Josep Tabernero.
Mediana de supervivència global de 30,3 meses
A l’estudi BREAKWATER han participat 631 pacients que van rebre de manera aleatòria la combinació d’encorafenib i cetuximab amb l’esquema mFOLFOX6 (una combinació de quimioteràpia que inclou leucovorina càlcica, fluorouracil i oxaliplatí), o bé el tractament estàndard, en pacients amb càncer colorectal metastàtic amb mutacions en el gen BRAF V600E que no havien estat tractats prèviament.
“S’observa un benefici estadísticament i clínicament significatiu en la supervivència global amb la combinació experimental, que duplica la que s’aconsegueix amb el tractament estàndard. La mediana de supervivència global va ser de 30,3 mesos en els pacients tractats amb encorafenib, cetuximab i quimioteràpia, en comparació amb els 15,1 mesos en els pacients que van rebre el tractament estàndard”, afirma la Dra. Elena Élez, investigadora principal de l’estudi BREAKWATER al VHIO, un dels principals centres reclutadors de l’estudi.
També es van observar millores en la supervivència lliure de progressió —és a dir, el temps que triga el tumor a progressar des de l’inici del tractament—, amb una mediana de 12,8 mesos en els pacients tractats amb encorafenib i cetuximab, en comparació amb els 7,1 mesos dels pacients tractats amb l’estàndard. “Els resultats d’aquesta estratègia terapèutica en primera línia aporten beneficis sense precedents per als pacients diagnosticats amb càncer colorectal metastàtic amb mutacions en BRAF V600E, i suposaran un canvi radical en el pronòstic d’aquesta població de pacients”, conclou la Dra. Elena Élez.
Els resultats de l’estudi demostren que la mediana de supervivència global va ser de 30,3 mesos en els pacients tractats amb la combinació experimental en primera línia, enfront dels 15,1 mesos en els pacients que van rebre el tractament estàndard
Investigador, Vall Hebron Institut d'Oncologia
Director, Vall Hebron Institut d'Oncologia
Oncologia Mèdica, Hospital General
L’acceptació d’aquestes condicions, suposa que doneu el consentiment al tractament de les vostres dades personals per a la prestació dels serveis que sol·liciteu a través d’aquest portal i, si escau, per fer les gestions necessàries amb les administracions o entitats públiques que intervinguin en la tramitació. Podeu exercir els drets esmentats adreçant-vos per escrit a web@vallhebron.cat, indicant clarament a l’assumpte “Exercici de dret LOPD”. Responsable: Hospital Universitari Vall d’Hebron (Institut Català de la Salut). Finalitat: Subscripció al butlletí del Vall d’Hebron Barcelona Hospital Campus on rebrà notícies, activitat i informació d’interès. Legitimació: Consentiment de l’interessat. Cessió: Si escau, VHIR. No es preveu cap altra cessió. No es preveu transferència internacional de dades personals. Drets: Accés, rectificació, supressió i portabilitat de les dades, limitació i oposició al seu tractament. L’usuari pot revocar el seu consentiment en qualsevol moment. Procedència: El propi interessat. Informació Addicional: La informació addicional es troba a https://hospital.vallhebron.com/politica-de-proteccio-de-dades